Memórias e representações femininas em museu, cultura material e ensino de História
Abstract
This article presents the investigation (ongoing research) on education in historical museums and gender equality, in which priority is given to analyzing the cultural, political and social representations of women and how they are presented to the school public. In this sense, it is important to discuss the history of women/gender in a conception linked to gender museology, supporting readings of the world and cultural awareness in museum spaces. We highlight in this article, the reflection on three women, (Anita Garibaldi, Maria Quitéria and Eva Maria de Jesus (Tia Eva) in three historical museums in regions of Brazil, based on what is taught about them in museums, their representations and their stories of leadership. The collections of historical museums in Brazil: Museu do Ipiranga (São Paulo), Museu Anita Garibaldi (Laguna/SC), Museu José Antônio Pereira/MS with the theoretical approach to the construction of memory, of the possibilities and problematizations about teaching about Methodologically, it analyzes collections and exhibitions that are used in the educational sector of museums. Think about the educational practices of museums that deal with narratives, memories, images, contexts and that lead to the formation of historical consciousness, thinking of the historical museum as part of heritage. In other words, the aim is to analyze the historical-educational constitution of learning in museums, in which it is constituted as a 'place' of female belonging, contributing to the sharing of memories of a space, of feminine/feminist knowledge and gender equality.
Copyright (c) 2025 Jaqueline Ap. Martins Zarbato

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons* que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project.

*Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.