Pedagogical mediation, school conflict, and educational pathways as absence and potency in public education policy
Abstract
How do pedagogical mediation, school conflict, and educational pathways appear in Brazilian educational policy? What epistemological matrix guides the inclusion of these concepts in documents, programs, and laws aimed at education? These questions aim to show the extent to which education professionals face concepts that presuppose definitions rooted in their educational practice and that sometimes it is not known whether the foundations of the images in question are the result of a common theoretical-practical conception or whether they are the personified expression of, for example, a government. Methodologically, the document research was conducted using a qualitative approach. There is no record of the definitions of those who formulated the documents analyzed, except in the Caderno de Formação da Escola da Escolha. The pedagogical mediation presents its report and epistemological matrix from historical-critical pedagogy, directly allusion to Vygotsky.
Copyright (c) 2023 Cleberson Pinelli Ribeiro, Gercina Santana Novais
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons* que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project.
*Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.